Skolprojektet – så funkar det
Diakonias skolprojekt är till för att alla barn ska ha rätt att gå i skolan. Flickor och pojkar ska få samma chans att forma sitt liv och sin framtid, och barn och unga som riskerar att hamna utanför samhället ska få en trygg plats i skolan. Skolprojektet handlar om så mycket mer än bara skola. Det är också en möjlighet till en bättre framtid.
På olika platser i världen riskerar barn att gå miste om den utbildning de har rätt till. Skolgången är nyckeln till så mycket i livet - det är en trygg plats och ger barn och unga livsviktiga kunskaper. Men framför allt är utbildning en viktig pusselbit för att bekämpa fattigdom och förtryck. Därför drivs Diakonias skolprojekt på flera platser med olika fokus.
250 M
250 miljoner barn
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Ändå är det 250 miljoner barn världen över som inte går i skolan. Flickor hindras oftare än pojkar från att gå i skolan.
Förtryck mot flickor hindrar skolgången i Egypten
I södra Egypten hotas flickor av könsstympning, barnäktenskap och förtryck. Genom Skolprojektet får lärare, elever och föräldrar ett nytt sätt att se på undervisning och på flickors och pojkars roll.
Skolprojektet finns i några av de fattigaste och mest konservativa byarna i Egypten, i närheten av staden Assiut. Här är hederskulturen stark och flickors och kvinnors frihet starkt begränsad. Barnäktenskap och könsstympning är vanligt. Genom att bjuda in barn, föräldrar och lärare till våra aktiviteter har Skolprojektet inte bara förändrat könsrollerna i skolan. Hela samhället förändras. Synen på flickor och kvinnor förändras. Pappor berättar hur de har slutat slå sina barn och sina fruar och hur de hjälper till med hushållsarbetet. Flickor som tidigare tvingats vara hemma all ledig tid får större frihet och kan röra sig ute. Tjejerna går fler år i skolan och barnäktenskapen minskar.
Flickorna tar plats i skolan
I skolorna har lärare slängt bort käpparna som de använde för att slå barnen med. De låter både pojkar och flickor svara på frågor i klassrummet. Förut tvingades flickorna sitta kvar i klassrummet när pojkarna hade idrottslektioner – nu får även flickorna vara med på lektionerna. Nytt är också att flickorna får hålla i flagghälsningsceremonin i början av dagen. Tidigare vara det bara pojkar som fick göra det.
Tjejer och killar samarbetar nu i grupparbeten, mobbingen har minskat, och stämningen i skolorna har blivit bättre. Det läggs också större vikt vid att hålla skolorna städade, och skoltoaletterna har fått nya lås så att eleverna kan känna sig trygga när de går på toa. Genom Skolprojektet har skolorna också fått kopieringsapparater och papper så att undervisningen kan göras mer effektiv. Och de har fått datorer och projektorer så att de kan visa film och använda digitala läromedel.
Yara Amer är 12 år och deltar i Skolprojektet. Hennes pappa Amer Mohamed Amer berättar:
– Skolprojektet har inte bara förändrat flickornas situation i skolan, det har förändrat hela samhället. Nu önskar jag bara att Skolprojektet får fortsätta så att Yaras lillebror också får vara med, så att han får lära sig samma saker som hon har lärt sig: att killar och tjejer har samma värde.
Yara säger:
– Förut var jag blyg och tillbakadragen, som de flesta flickor, men genom projektet har jag fått veta mitt värde och jag ser hur samhällets normer kan ändras. Det är ingen skillnad på vad killar och tjejer kan göra i livet.
Unikt projekt
Skolprojeket i Egypten är både smart och unikt. Tillsammans med vår samarbetsorganisation Edo har Diakonia skapat en kommitté som består av en rad lokala beslutsfattare som alla står bakom projektet. Eftersom många delar av samhället finns representerade i kommittén är förtroendet för projektet stort bland lärare och föräldrar. Till exempel kan Skolprojektet bedriva sexualundervisning, trots att det är oerhört kontroversiellt och inte ingår i den nationella läroplanen, eftersom man har utbildningsnämnden med sig.
Fakta om Skolprojektet i Egypten
Var: På åtta statliga skolor i fattiga, utsatta byar utanför staden Assiut i Egypten
För vem: Barn i skolålder, ungdomar, lärare och föräldrar
Upplägg: Projektet består i huvudsak av tre delar:
- Gruppmöten med 30 barn i varje skola. Varje år är det en ny grupp om 30 elever som får delta i projektet. Gruppmötena ägnas bla åt lekar, konst och video. Dessutom utbildas lärare, socialarbetare, rektorer och barnens föräldrar.
- ”Open days” – aktiviteter som är öppna för alla på skolan. Vanligtvis finns olika stationer där man med lekar, konst, dockteater och sånger behandlar olika budskap. Kunskapen sprids som ringar på vattnet. Barnen påverkar sina familjer och andra i samhället.
- Dagläger i skolan. Under tre dagar på skolloven är skolan öppen för alla. Det stärker kontakterna mellan hem och skola och samhället i stort. Man städar skolan, planterar träd och pratar jämställdhet. Pojkar och flickor gör samma saker.
Unga som hamnat utanför samhället får en andra chans i Thailand
I Thailand ger Skolprojektet unga som hamnat utanför skolsystemet en andra chans. Det kan till exempel handla om ungdomar som, på grund av en trasig uppväxt, hamnat snett i samhället och begått brott. Ofta rör det sig om droghandel eller prostitution.
I staden Chiang Mai, några mil öster om Mae Sot, ligger särskilda ungdomsanstalter. Här placeras unga människor som begått brott. Och det är på dessa anstalter som Skolprojektet drivs - så att ungdomarna får en utbildning, en tro på sig själva och viktig kunskap för livet. De rustar dem för framtiden.
En trygg plats för en hållbar framtid
Ungdomarna känner sig sällan som en del av samhället. Många av dem kommer från etniska minoriteter, eller är barn till statslösa arbetare eller migrantarbetare. För att de ska kunna forma sin framtid är det avgörande med en trygg plats att vara på och någon som visar dem en väg ut ur kriminaliteten. I Diakonias skolprojekt ingår aktiviteter som gör klivet ut i samhället lättare för ungdomarna. Förutom att få både grundskole- och yrkesutbildning, får ungdomarna också hjälp att byta miljö, få en meningsfull sysselsättning och skapa en hållbar förändring för framtiden.
– Jag uppmuntrar alla ungdomar som jag möter att sätta upp mål för sina liv. Och när de gjort det så hjälps vi åt att hitta vägar för att nå det målet, säger Ar-non Thongngae, som är lärare på Regional Juvenile Vocational Training Centre i Chiang Mai.
Utöver att läsa vanliga skolämnen deltar ungdomarna i aktiviteter som att sälja fika i ett café, genomföra utställningar eller träna thaiboxning. Målet är att stärka ungdomarnas självkänsla och ge dem möjlighet att uttrycka sig.
Fakta om Skolprojektet i Thailand
Var: I norra Thailand
För vem: Barn och unga som hamnar utanför skolsystemet
Åldrar: 14–18 år
Språk: Burmesiska och thai
Upplägg: Barnen läser klassiska skolämnen för att lära sig läsa, skriva och räkna. Men även kreativa och yrkesförberedande aktiviteter som matlagning, sälja fika i caféer eller videoskapande.
"Jag blir lycklig varje gång det går vägen"
Läraren Atthaset Suksrirad jobbar med ungdomar på Regional Juvenile Vocational Training Centre i Chiang Mai, Thailand.
– Målet för oss som arbetar här är att ungdomarna ska ta sig härifrån och bli en del av samhället. Jag blir lycklig över mitt jobb varje gång det går vägen, säger läraren.