Diakonia - Människor som förändrar världen

Utvecklingsfrågor i Almedalen: Om vapenexport, global skatteflykt och företagsansvar

Large thumbnail
2017-06-29

För biståndsorganisationen Diakonia är det viktigt att finnas på plats i Almedalen och föra demokratiska samtal om utvecklingsfrågor med politiker, journalister, privatpersoner och organisationer. I år, i närvaron av antidemokratiska krafter, är det viktigare än någonsin att stå upp för de röster som inte får höras och de åsikter som tystas. Besök något av våra seminarier:

Svensk vapenexport till diktaturer – om kryphål i lagen och att hålla vad man lovar
Nya regler efter sex års utredande – ändå sätter Sverige inte stopp för vapenexport till diktaturer. Regeringen presenterade helt nyligen sina förslag till ändrade regler för export av krigsmateriel. Trots att de nuvarande reglerna har respekt för mänskliga rättigheter som ett centralt villkor visar statistiken på omfattande export till diktaturer och regimer som bryter grovt mot mänskliga rättigheter. Nu ligger frågan på riksdagens bord – kommer de svenska företagens vinstintresse få gå först, eller finns det partier som tar strid för att stoppa exporten till diktaturer?

Medverkande:Birgitta Ohlsson (L), utrikespolitisk talesperson
Sofia Damm (KD), utrikespolitisk talesperson
Krister Örnfjäder (S) , ledamot utrikesutskottet
Stig Henriksson (V), ledamot försvarsutskottet
Linda Åkerström, ansvarig nedrustningsfrågor, Svenska Freds
Maja Åberg, lobbysamordnare, Amnesty
Magnus Walan, senior policyrådgivare, Diakonia
Moderator: Sofia Hallonsten, pressekreterare, Diakonia
Tid:Tisdag 4/7, kl 11:00 - 11:50

Att stjäla från de fattiga – om den globala skatteflykten
Skatteflykt drabbar alla, men människor som lever i fattigdom drabbas hårdast. Den globala skatteflykten dränerar utvecklingsländer på stora summor pengar varje år, pengar som skulle kunna användas till utbildning och sjukvård. Multinationella företag utnyttjar kryphål i lagen för att minimera skattebetalningar. Hemliga ägandeförhållanden och bristande transparens i företagens redovisningar är två utmaningar. Därför är ökad öppenhet ett viktigt led i att stoppa skatteflykten. Läckor och grävande journalister har till stor del avslöjat hur högt uppsatta personer, storbolag och banker har varit inblandade i skatteflykt, penningtvätt och korruption. Nu diskuteras åtgärder som offentliga register över företags verkliga ägare och så kallad offentlig ”land för land-rapportering” för multinationella företag. Vad krävs för att detta ska bli verklighet och hur ska medborgare annars kunna få insyn och utkräva ansvar?

Medverkande:Kerstin Lundgren (C), ledamot utrikesutskottet
Larry Söder (KD), ledamot skatteutskottet
Janine Alm Ericson (MP), suppleant skatteutskottet
Erik Ezelius (S), suppleant skatteutskottet
Penny Davies, policyrådgivare utvecklingsfinansiering, Diakonia
David Perrone, skatterådgivare/Head of Tax Transformation, KPMG
Fredrik Laurin, journalist, International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ)
Moderator
: Esther Flores Sedman, pressekreterare, Diakonia
Tid:Onsdag 5/7, kl 13:00 - 13:50

Personliga drivkrafter och engagemang i politik och civilsamhälle – Bo Forsberg i samtal med Carin Jämtin
Diakonias generalsekreterare Bo Forsberg går i pension i höst och lämnar sin tjänst som generalsekreterare efter 23 år. Carin Jämtin har nyligen tillträtt tjänsten som Sidas generaldirektör, men har liksom Bo lång erfarenhet av utvecklingssamarbete. Hur såg biståndet ut när de började arbeta med fattigdomsbekämpning för 25 år sedan? Vad har förändrats idag? Hur tror de biståndet ser ut om ytterligare 25 år?

Ett personligt samtal om vad som sporrar till engagemang, om vilka drivkrafter som möjliggör förändring och rättvisa, om var kraften hämtas när man tvivlar på ett uppdrag, och hur tro och civilkurage kan underlätta när svåra beslut ska fattas.

Medverkande:Carin Jämtin, generaldirektör, Sida
Bo Forsberg, generalsekreterare, Diakonia
Samtalsledare: Sofia Camnerin, biträdande kyrkoledare, Equmeniakyrkan
Tid:Onsdag 5/7, kl 14:15 - 15:00

Human Rights Defenders – any of your business?
We live in a world where we are witnessing diminishing freedoms. 3.2 billion people live in countries where civic space is either repressed or closed. Over 400 cases of attack on defenders focusing on corporate accountability took place in 2015 and 2016. Business, civic society and other actors can work towards the same goal of protecting human rights and human rights defenders and work against the shrinking space. An increasing number of companies are coming to realize the value of using their leverage to keep the enabling environment open – not just for business, but for human rights defense. These companies understand that they can have a powerful voice in the protection of civic freedoms, especially where abuses are taking place linked to their industry and/or operations. The seminar will discuss recent examples of emerging good practices and drivers of such actions.

Medverkande:Phil Bloomer, Executive Director, Business and Human Rights Resource Center, London
Tommy Ohlström, CEO, KF/Coop
Åsa Beckius, Policy Adviser, Private Sector, Diakonia
Moderator: Malin Oud, head of the Raoul Wallenberg Institute's Stockholm office
Tid:Måndag 3/7, kl 15:00 - 15:45
Språk:Engelska

Fotoutställning: De betalar priset för din billiga elektronik
 verkligheten bakom konfliktmineraler

Konfliktmineraler finns i områden med värdefulla naturresurser men utan en fungerande stat. De lockar till sig krigsherrar och korrumperade ledare som hänsynslöst tar kontroll över rikedomarna på befolkningens bekostnad. Barak Sastifa arbetar långt under marken i trånga gruvgångar. En uppgift som faller på de yngre gruvarbetarna. Med livet som insats hackar han loss malmen. Ovanför hans huvud hålls många ton sten uppe av några enkla pinnar, fastkilade mot bergväggen.

Dramatiska och gripande fotografier av dokumentärfotografen Jeppe Schilder.

Medverkande:Utställningen guidas av bland andra Joakim Wohlfeil,
policyrådgivare konfliktfrågor, Diakonia.
Tid:Måndag till onsdag 3-5/7, kl 10:00 - 17:00

Alla seminarier samarrangeras av Diakonia, Equmeniakyrkan och Studieförbundet Bilda.
Plats: Vårdklockans kyrka, Adelsgatan 43